Oppsummert i tre setninger:
I «A mind for numbers» beskriver Barbra Oakley ph.d hvordan vi alle kan utnytte hjernens såkalte diffus- og fokusmodus for optimal læring.
Du må ikke la deg lure av tittelen, for boken inneholder svært konkrete og praktiske råd som kan gjøre deg til en superstudent innenfor alle områder, ikke bare matte og fysikk.
Sjeldent har jeg lest en bok som er så lærerik og nyttig som «A mind for numbers». Oakley har en smittsom entusiasme, går rett på sak, og har en god formidlingsevne.
Hvorfor lese den:
«A mind for numbers» forklarer hva vi må gjøre for å lære effektivt og grundig, i tillegg til hvordan du kommer deg videre om du står fast.
Boken gir deg en en solid mental verktøykasse fylt med teknikker, triks og gode metoder som gjør deg i stand til å huske bedre, få en dypere forståelse for emnet samt å bli mer kreativ.
Det er også svært interessant å sammenligne bokens metoder med de som brukes i dagens skolesystem, og samfunnets holdning til læring generelt, spesielt med tanke på digitale flater og kunstig intelligens. For meg virker det som om vi går i feil retning, bort fra de metodene som faktisk fungerer, skal vi tro Oakley.
Denne boken bør leses av alle som skal lære noe, og lære bort noe, og alle elever og studenter burde bli opplært til å ta i bruk disse metodene.
Hvordan påvirket boken meg:
Jeg fikk mange «a-ha»-opplevelser av Oakleys bok, og tok umiddelbart i bruk flere av teknikkene hun lærer bort. Spesielt nyttig var det å forstå prokrastinering, vår tids største utfordring.
Også fikk den meg til å bli forundret over dagens skolesystem. Kan det tenkes at det å innføre digitale enheter, fjerne pugging og redusere lekser og prøver gjør at vi blir langt mindre kapable til å lære, huske og rett og slett mindre kloke?